03537235790
09332271004

03537235790
09332271004

خرابی توربو شارژر در موتورهای دیزلی

۶ دقیقه

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۶ دقیقه

خرابی توربو شارژر در موتورهای دیزلی می تواند علت های مختلفی داشته باشد، در ادامه به بررسی و نحوه رفع آن می پردازیم.   

شارژرها که معمولاً با نام توربو نیز شناخته می شوند، ماشین های القایی هستند که با وارد کردن هوای بیشتر به داخل محفظه احتراق، کارایی احتراق داخلی را در موتور افزایش می دهند. قبل از نصب یک توربو جایگزین، ابتدا باید مشخص کنید که چه چیزی باعث خرابی توربو شده است. دلایل خرابی توربو در پنج دسته زیر قرار می گیرد

خسارت ناشی از ضربه

اجسام خارجی چگونه به توربوها آسیب می رسانند؟

خرابی توربو می تواند ناشی از ورود مواد خارجی / اجسام خارجی به توربین / کمپرسور باشد، آسیب می تواند توسط اجسام خارجی که به داخل ورودی هوا کشیده می شوند ایجاد شود.

علل آسیب ضربه چیست؟

اغلب به دلیل کیفیت پایین فیلتر هوای آسیب دیده به داخل ورودی هوا کشیده می شوند.

  • ذرات ریز به دلیل پارگی جنت های آسیب دیده وارد ورودی می شوند.
  • در حین سرویس مواردی مانند مهره، پیچ و مهره، واشر و غیره در حین سرویس در لوله ورودی باقی می مانند.
  • قطعات موتور شکسته، به عنوان مثال نازل انژکتور، سوپاپ ها، یا ذرات پیستون آسیب دیده.
  • ذرات ناشی از خرابی توربوشارژر سابق

 جلوگیری از خرابی توربو ناشی از آسیب ضربه

  • اطمینان حاصل کنید که همه جنت های  هوا در شرایط خوب و بدون انسداد هستند.
  • همیشه واشرهای قدیمی را با واشرهای جدید جایگزین کنید تا از آب بندی کامل اطمینان حاصل کنید.
  • فیلتر هوای قدیمی را دور بیندازید و آن را با یک فیلتر هوای جدید جایگزین کنید.
  • قبل از نصب موتور از خرابی قبلی، اطمینان حاصل کنید که هیچ ذرات توربو/موتور در سیستم وجود ندارد.

آلودگی نفتی

چه چیزی باعث آلودگی روغن می شود؟

  • فیلتر روغن آسیب دیده یا مسدود شده است.
  • تجمع کربن زیاد در موتور می تواند به سرعت حتی روغن جدید را نیز آلوده کند.
  • در طول سرویس، آلودگی تصادفی روغن جدید ممکن است رخ دهد.
  • سوپاپ بای پس فیلتر روغن خراب است.
  • سایش موتور، باقی ماندن ذرات در روغن.
  • روغن تجزیه شده به دلیل دمای بیش از حد یا فواصل طولانی مدت سرویس.

 جلوگیری از خرابی توربو ناشی از روغن آلوده.

  • همانطور که سازنده خودرو توصیه می کند، هنگام نصب توربوی جدید از روغن جدید و فیلتر روغن جدید استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که روغن صحیح برای موتور استفاده شده است.
  • برای از بین بردن هرگونه تجمع کربن یا لجن که می تواند وارد توربو شود، از تمیز کردن/تعویض لوله های ورودی روغن اطمینان حاصل کنید.
  • مهم است که روغن موتور و فیلتر روغن هر دو در فواصل زمانی توصیه شده توسط سازنده تعویض شوند.

  نشت روغن

علت نشت روغن در انتهای کمپرسور چیست؟

  • فیلتر ورودی هوا مسدود شده.
  • جنت ورودی هوا مسدود یا آسیب دیده است.
  • احتمال نشت هوا در جنت های ورودی یا نشتی در اینترکولر.

 علت نشت روغن در انتهای توربین چیست؟

  • نشتی در سیستم اگزوز
  • نشتی در سیستم EGR

 چه چیزی باعث نشت روغن در انتهای کمپرسور و توربین می شود؟

  • گرفتگی در لوله تخلیه روغن از توربو به موتور
  • محدودیت در تنفس موتور.
  • آسیب به قطعات چرخان توربو و فاصله بیش از حد بلبرینگ.
  • توربوشارژر نادرست نصب شده است.

 جلوگیری از خرابی توربو ناشی از نشت روغن.

  • اطمینان حاصل کنید که هیچ انسداد/محدودیتی در سیستم تخلیه هوا و روغن وجود ندارد.
  • از عدم وجود نشتی در سیستم اگزوز اطمینان حاصل کنید.

چه چیزی باعث فشار پایین روغن توربو  می شود؟

  • سطح روغن در مخزن پایین است.
  • محدودیت جریان به دلیل خمیدگی در لوله تغذیه روغن.
  • تجمع کربن در لوله تغذیه روغن
  • اعمال چسب روی واشر ورودی روغن می تواند باعث انسداد شود.
  • واشر ورودی روغن نادرست عرضه روغن را محدود می کند.
  • فیلتر روغن مسدود یا آسیب دیده.
  • پمپ روغن فرسوده یا آسیب دیده.
  • عدم پر کردن توربو جایگزین با روغن در هنگام نصب.

 جلوگیری از خرابی توربو ناشی از فشار پایین روغن

  • موقع نصب واشر روغن از چسب استفاده نکنید می تواند، به راحتی جدا شده و مسیرهای روغن را مسدود کند.
  • اطمینان حاصل کنید که لوله های ورودی روغن تمیز و تعویض شده اند تا هرگونه تجمع کربن یا لجن که می تواند جریان روغن را به یاتاقان ها محدود کند را از بین برود.
  • بررسی فشار روغن و عرضه روغن به توربو مهم است.
  • هنگام نصب توربوی جدید، همیشه طبق توصیه سازنده خودرو از روغن جدید و فیلترهای روغن جدید استفاده کنید.

چه چیزی باعث افزایش سرعت توربو می شود؟

  • محدودیت در فیلتر ورودی هوا، آسیب یا تقسیم شیلنگ هوا، مقادیر نادرست هوای مجاز به توربو.
  • دستکاری در توربین
  • انژکتورهای آسیب دیده یا فرسوده
  • توربوشارژر نادرست نصب شده است.

 جلوگیری از خرابی توربو ناشی از سرعت زیاد

  •  اطمینان حاصل کنید که هیچ نشتی یا محدودیتی در ورودی هوا وجود ندارد.
  •  مطمئن شوید که سنسورهای الکترونیکی و ECU به درستی کار می کنند.

ز جمله نشانه های خرابی و ایراد در توربو شارژر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدای موتور

یکی از مزایای غیرمنتظره توربوشارژر این است که در واقع موتور را ساکت تر کرده زیرا صدای اگزوز را خفه می کند. با این حال، اگر شروع به شنیدن صدای بلند کند – کمی شبیه دریل دندانپزشک یا آژیر پلیس – این یک علامت بالقوه خرابی توربو است. با جدی‌تر شدن عیب، صدا بلندترمی‌شود. اگر متوجه ی صدا ای از موتور خود شدید، باید از یک تکنسین حرفه ای کمک بگیرید تا موتور شما را ببیند.

  • دود اگزوز

هنگامی که روغن به سیستم اگزوز نشت می کند، هنگام سوختن دود آبی/خاکستری متمایز تولید می کند. این می تواند ناشی از ترک در محفظه توربو یا آسیب دیدن آب بندی داخلی باشد. اگر این علامت ناشی از توربوشارژر باشد، احتمالاً با افزایش دور موتور در مدت کوتاهی پس از دور آرام، این دودهای تغییر رنگ یافته را مشاهده خواهید کرد.

اگر فکر می کنید دیزل ژنراتور شما ممکن است مشکلی در ارتباط با توربو داشته ‏باشد، قبل از تعویض توقف کنید زیرا آسیب توربو اغلب می تواند نشانه یک مشکل ‏اساسی باشد نه خود علت.

کمبود نیرو، عملکرد پر سر و صدا یا مصرف بیش از حد روغن می تواند ناشی از سیستم تزریق سوخت معیوب، فیلترهای هوا محدود یا ‏مسدود شده، سیستم اگزوز آسیب دیده یا مشکل روانکاری باشد.

به محض مشاهده هر یک از علائم خرابی توربو که در بالا ذکر شد، باید در اسرع وقت توسط یک تکنسین ماهر، توربو خود را بررسی کنید. هرچه بیشتر آن را به تعویق بیاندازید، مشکل بدتر (و گران‌تر) می‌شود.

از آنجا که بررسی همه سیستم‌ها قبل از تعویض توربو ضروری است، از راهنمای ‏تشخیص سیستم توربوشارژر برای سهولت کار خود استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *