03537235790
09332271004

03537235790
09332271004

روش های پیشگیرانه سرویس و نگهداری ژنراتور برای بهترین عملکرد 

سرویس و نگهداری ژنراتور

فرقی نمیکند که ژنراتور شما، برای استفاده دائم ویا به عنوان پشتیبان و در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرد، در هر صورت سرویس و نگهداری ژنراتور تضمین کننده ی عملکرد درست ژنراتور شما است.

در این مقاله به بررسی نکات مهم در مورد سرویس و نگهداری ژنراتور میپردازیم.

روش های پیشگیرانه سرویس و نگهداری ژنراتور برای بهترین عملکرد 

سرویس و نگهداری ژنراتورها نقش مهمی در حداکثر قابلیت اطمینان ، به حداقل رساندن تعمیرات و کاهش هزینه های بلند مدت دارد.

با پیروی از روشهای استاندارد سرویس و نگهداری ژنراتور و توصیه های سازنده خاص برای ژنراتور، مطمئن می شوید که ژنراتور شما در زمانی که به آن بیشترین نیاز را دارید،آماده به کار است.

مانند هر دستگاه مکانیکی دیگر، سرویس و نگهداری برای اطمینان از شروع و کارکردن ژنراتور درصورت نیاز بسیار مهم است. یک برنامه تعمیر و نگهداری خوب برای عملکرد هر سیستم تولید برق ضروری است.

به دلیل دوام ژنراتورها ، سرویس و نگهداری بیشتر ماهیت پیشگیرانه دارد. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ژنراتور معمولاً شامل عملیات زیر است:

بازرسی عمومی

هنگامی که ژنراتور برای اهداف پیشگیرانه سرویس و نگهداری اجرا می شود، مهندس باید مراقب مشکلات مکانیکی باشد که می تواند شرایط ناامن یا خطرناکی را ایجاد کند.

مواردی وجود دارد که برای حفظ عملکرد ایمن و قابل اطمینان باید مرتباً بازرسی شوند:

-سیستم اگزوز

کل سیستم اگزوز شامل منیفولد اگزوز، صدا خفه کن و لوله اگزوز باید بررسی شود.

نشتی در همه اتصالات ، جوش ها ، واشرها و اتصالات باید بررسی شود و اطمینان حاصل شود که لوله های خروجی مناطق اطراف را بیش از حد گرم نمی کنند. همچنین هرگونه نشتی باید فوراً تعمیرشود.

-سیستم سوخت

خطوط تامین سوخت ، خطوط بازگشت ، فیلترها و اتصالات باید از نظر ترک یا سایش بررسی شود.

باید اطمینان حاصل شود که خطوط با چیزی سایش نداشته باشد که در نهایت منجر به شکستگی داخلی نشود.

هچنین هرگونه نشتی باید تعمیر شود یا مسیر خط تغییر داده بشود تا از سایش جلوگیری شود.

-سیستم ورودی هوا

توربوشارژر (در صورت وجود) و قطعات مرتبط باید بررسی شوند.

بعد از بررسی باید براساس شرایط محیطی که ژنراتور در آن کار میکند، عناصر فیلتر تمیز کننده هوا را تمیز یا جایگزین کرد.

-سیستم برق دی سی (DC)

باید پایانه های باتری های اولیه را برای اتصالات تمیز و محکم بررسی کرد. اتصالات شل یا خورده مقاومت ایجاد می کنند که می تواند مانع شروع کار ژنراتور شود.

-موتور

باید مرتباً سطح مایعات، فشار روغن و دمای مایع خنک کننده کنترل شوند.

به دنبال تغییراتی در عملکرد، صدا یا ظاهر موتور باشید که نشان می دهد سرویس یا تعمیر مورد نیاز است.

باید مراقب آتش سوزی،ارتعاش، دود زیاد اگزوز، از دست دادن قدرت یا افزایش مصرف روغن یا سوخت بود.

سرویس روغن کاری

هنگام خاموش شدن موتور، سطح روغن موتور باید بررسی شود.

برای خواندن دقیق بر روی دیپ استیک موتور، موتوررا خاموش کرده و تقریباً ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن قسمتهای بالای موتور به داخل محفظه میل لنگ تخلیه شود.

باید به توصیه های سازنده موتور برای طبقه بندی روغن API و ویسکوزیته روغن توجه شود.

توجه شود که بهتر است با افزودن همان کیفیت و مارک روغن، سطح روغن را تا آنجا که ممکن است به علامت “کامل” روی دیپ استیک نگه داشت.

همچنین روغن و فیلتر باید در فواصل توصیه شده تعویض شود. روغن و فیلترهای استفاده شده باید به درستی دور ریخته شوند تا از آسیب یا مسئولیت محیطی جلوگیری شود.

سرویس سیستم خنک کننده

سطح خنک کننده باید زمانی بررسی شود که موتور خاموش است.

پس از اجازه دادن به موتور برای خنک شدن، درپوش رادیاتور برداشته میشود و در صورت لزوم ، مایع خنک کننده اضافه میشود تا سطح آن در حدود ۲ سانتیمتر زیر سطح آب بندی پایین درپوش رادیاتور قرار گیرد.

باید در نظر گرفت که موتورهای دیزلی سنگین به مخلوط خنک کننده متعادل از آب ، ضدیخ و افزودنی های خنک کننده نیاز دارند.

قسمت بیرونی رادیاتوراز نظر وجود موانع بررسی میشود و با یک برس یا پارچه نرم همه آلودگی ها و مواد خارجی تمیز می شود و به این منظور برای جلوگیری از اسیب رساندن به باله ها باید دقت شود.

در صورت امکان، برای تمیز کردن رادیاتور از هوای فشرده کم فشار یا جریان آب در جهت عکس جریان هوای معمولی استفاده می شود.

با اطمینان پیدا کردن از خروج مایع خنک کننده داغ از شلنگ خروجی ، عملکرد بخاری مایع خنک کننده را میتوان بررسی کرد.

سرویس سیستم سوخت رسانی

فیلترهای سوخت دیزل باید در فواصل مشخص شده توسط سازنده تخلیه شوند. بخار آب که در مخزن سوخت تجمع و متراکم می شود هم باید به صورت دوره ای همراه با هرگونه رسوب موجود از مخزن تخلیه شود.

سرویس ورودی هوا

لوله ها و شیلنگ های شارژ هوا باید دائم از نظر نشت، سوراخ، ترک یا اتصالات شل بررسی شوند و در صورت لزوم بست های شلنگ محکم می شوند.

همچنین، کولرهوای شارژ را از نظر وجود آلودگی و زباله که ممکن است باعث مسدود شدن پره ها شود، بررسی می کنیم و همچنین ترک، سوراخ یا سایر آسیب ها بررسی می شوند.

اجزای ورودی هوای موتور باید در فاصله مورد نیاز بررسی شود.

میزان مدت زمان تمیز کردن یا تعویض عناصر فیلتر تمیز کننده هوا در درجه اول با شرایطی که مجموعه ژنراتور در آن کار می کند تعیین می شود.

پاک کننده های هوا معمولاً حاوی یک عنصر فیلتر کارتریج کاغذ هستند که در صورت آسیب ندیدن می توان آنها را تمیز کرد و استفاده مجدد کرد.

سرویس و آزمایش استارت باتری

ضعف یا کم شارژ شدن باتری ها شایع ترین علت خرابی ژنراتور آماده به کار است.

باتری های اسید سربی حتی زمانی که کاملاً شارژ هستند، در طول زمان دچار خرابی می شوند و زمانی که دیگر شارژ مناسبی ندارند، باید به صورت دوره ای تعویض شوند.

فقط یک برنامه منظم بازرسی و آزمایش تحت بار می تواند از مشکلات راه اندازی ژنراتور جلوگیری کند.

-تست باتری

فقط بررسی ولتاژ خروجی باتری ها نشان دهنده توانایی آنها در ارائه قدرت شروع مناسب نیست. با افزایش عمر باطری ها، مقاومت داخلی آنها در برابر جریان افزایش می یابد و تنها اندازه گیری دقیق ولتاژ پایانه باید تحت بار انجام شود.

از یک دستگاه تست بار باتری دستی برای بررسی وضعیت هر باتری استارت استفاده می شود.

-تمیز کردن باتری ها

هر زمان کثیفی بیش از حد ایجاد شد، باتری ها باید تمیز شوند.

در صورت وجود خوردگی در اطراف پایانه ها، کابل های باتری برداشته میشوند و پایانه ها را تمیز میکنیم.

-بررسی وزن مخصوص

از یک هیدرومتر باتری برای بررسی وزن مخصوص الکترولیت در هر سلول باتری استفاده می شود.

یک باتری کامل شارژ دارای وزن ۱.۲۶۰ خواهد بود. اگر میزان وزن مخصوص زیر ۱.۲۱۵ باشد، باید باتری ها را شارژ کرد.

-بررسی سطح الکترولیت

باید مرتباً سطح الکترولیت در باتری ها بررسی شود و همچنین سلولهای باتری باید با آب مقطر پر شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *