فهرست مطالب
چه نوع گاورنری برای موتورهای دیزل ژنراتور نصب می شود؟ و تفاوت آنها در چیست؟
گاورنر دیزل ژنراتور چیست؟
گاورنرهای ژنراتور دیزلی به عنوان کنترل کننده سرعت(RPM ) موتوردیزل نامیده می شود. موتور دیزل باید سرعت از پیش تعیین شده ای را برای مشخصات خروجی ژنراتور حفظ کند. اگر دور موتور صحیح نباشد ژنراتور مشخصات خروجی مورد نیاز را حفظ نخواهد کرد. همچنین با هدف ثابت نگه داشتن دور موتور تحت بارهای متفاوت نیز کاربرد دارد. زیرا در صورت کم و یا زیاد شدن بار ژنراتور دیزلی، دور آن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. استفاده از آن، قدرت خروجی دیزل ژنراتور را ۱۰ درصد افزایش میدهد.
مشکل تطبیق ویژگی های موتور و پمپ سوخت دشوار است، جایی که لازم است برای کار با سرعت های مختلف در یک موقعیت معین فراهم شود. در اینجا یک گاونر در خدمت هدف است. هم حداکثر سرعت و هم سرعت دور آرام را کنترل می کند.
تحویل سوخت را در تمام سرعت های موتور و شرایط بار متغیر کنترل می کند. تضمین می کند که سوخت کافی، برای دور آرام و حداکثر سرعت به موتور تحویل داده شود. تحویل صحیح سوخت برای همه شرایط بین این دو حد تضمین می شود.
چرا موتورهای دیزلی به گاورنر نیاز دارند؟
گاورنر سیستمی است که برای حفظ سرعت متوسط موتور، در محدوده های معین، تحت شرایط بار نوسانی استفاده می شود. این کار را با تنظیم و کنترل میزان سوخت عرضه شده به موتور انجام می دهد. از این رو گاورنر سرعت موتور را زمانی که در حالت بدون بار کار می کند، محدود می کند، یعنی سرعت دور آرام را کنترل می کند و اطمینان می دهد که سرعت موتور از حداکثر مقدار تعیین شده توسط سازندگان تجاوز نمی کند.
چگونه گاورنر را روی موتور دیزل تنظیم کنید؟
برای تنظیم گاورنر، پیچ پایین بازوی گاورنر را باز کنید و بازوی گاورنر را فشار دهید تا اهرم گاز کاملا باز شود. سپس «گیره» پایینی (که به شفت گاورنر متصل است) را در خلاف جهت عقربههای ساعت بچرخانید. با این کار شفت گاورنر در بالای قرقره گاورنر قرار می گیرد.
در این مقاله به بررسی انواع مختلف گاورنر در دیزل ژنراتور می پردازیم.
گاورنرها را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد:
کنترل مکانیکی/الکتریکی – مجموعه ژنراتورهای قدیمی از این سیستم های کنترلی استفاده می کنند. سیستم سوخت توسط گاورنر مکانیکی کنترل می شود.
کنترل الکترونیکی – مجموعه ژنراتورهای جدیدتر از یک سیستم کنترل الکترونیکی استفاده می کنند. این سیستم عملکردهای کنترل موتور و ژنراتور را برای ارائه یک منبع تغذیه ثابت و قابل اعتماد، رابط و کنترل می کند.
هر نوع گاورنر دارای مزایا و معایبی است که آن را برای کاربردهای مختلف مناسب می کند.
کنترل مکانیکی/الکتریکی
سیستم های کنترل مکانیکی/الکتریکی اولین سیستم های کنترلی بودند که توسط سازندگان ژنراتور معرفی شدند. ساده ترین و ارزان ترین نوع نصب شده برای موتورهای دیزل ژنراتور هستند.
معمولاً برای موتورهایی که نیازی به آلایندگی ندارند (بهینه سازی شده برای سوخت) نصب می شود. گاورنر در یک واحد مکانیکی با استفاده از یک سری فنر برای کنترل مقدار سوخت تزریق شده برای حفظ سرعت در یک سطح ثابت کار می کند.
گاورنر از سرعت واقعی موتور آگاه نیست، فقط از بالا یا پایین بودن آن آگاه است و بر اساس آن به صورت مکانیکی اصلاح می کند. این گاورنرها متشکل از گوی های وزن دار یا وزنه های پروازی هستند که در اثر چرخش میل لنگ موتور، نیروی گریز از مرکز را تجربه می کنند.
این نیروی گریز از مرکز به عنوان نیروی کنترل کننده عمل می کند و برای تنظیم سوخت عرضه شده به موتور از طریق مکانیزم شانه گاز که مستقیماً به قفسه های تزریق متصل می شوند، استفاده می گردد. این مجموعه های کوچک هستند و از این رو نیروی تولید شده برای کنترل پمپ های تزریق موتورهای بزرگ کافی نیستند. آنها را می توان در مواردی استفاده کرد که کنترل دقیق سرعت مورد نیاز نیست.
مزایای گاورنر مکانیکی
- کمترین هزینه(ارزان هستند)
- تعمیر و جا دادن آن ساده است.
- معمولاً در صورت نیاز قابل ارتقا به الکترونیکی است.
- در مواقعی که نیاز به حفظ سرعت دقیق بسته به بار نباشد می توان از آنها استفاده کرد.
معایب گاورنر مکانیکی
- قدیمی تر
- در صورت نیاز به سطوح کم انتشار، غیر قابل استفاده است.
- تنظیم سرعت نسبت به نسخه های الکترونیکی سخت تر است.
- گاورنر دروپ همیشه مورد نیاز است.
گاورنرهای الکترونیکی
کمی گرانتر از نسخه های مکانیکی بوده، اما مطلوب هستند زیرا تنظیم بهتری نسبت به گاورنرهای مکانیکی دارند. اکثر گاورنرهای مکانیکی دارای گزینه ای از یک گاورنر الکترونیکی مجهز هستند.
برای یک گاورنر الکترونیکی یک سنسور دور موتور نصب شده و به گاورنر متصل شده است، که برای تشخیص سرعت موتور استفاده می شود. از آنجایی که گاورنر سرعت موتورها را میداند، میتواند بهترین مسیر بازگشت به نقطه تنظیم را محاسبه کند و از سرعت بالا و پایینتر جلوگیری کند.
در زمان آلارم، سنسور گاورنر یک پیام به شیر برقی اکچویتور ارسال میکند. این نوع کنترل بسیار دقیق است و با توجه به عملکرد دیزل چه در حالت بیباری و چه در حالت پرباری همواره سرعت موتور ثابت باقی می ماند.
مزایای گاورنر الکترونیکی
- هزینه به اندازه یک واحد کنترل الکترونیکی نیست.
- قابل برنامه ریزی، افتادگی موتور اختیاری است.
- بهترین تنظیم، هم برای سرعت و هم برای آلایندگی.
- معمولاً مستقیماً با ماژول کنترل ژنراتور ارتباط برقرار می کند.
- خواندن عیوب موتور را فعال می کند.
معایب گاورنر الکترونیکی
- در صورت نیاز به سطوح کم انتشار، قادر به نصب نیست
- هزینه بالاتر نسبت به گاورنرمکانیکی
نقش گاورنر در دیزل ژنراتور بسیار حیاتی است. تنظیم اشتباه این دستگاه موجب وارد شدن خسارت جدی به موتور دیزل ژنراتور می شود. شد، در نتیجه این برد الکترونیکی باید همیشه تنظیم و درست استفاده شود. اگر تنظیمات گاورنر در دیزل ژنراتور به هم ریخت کافی است برای حل مشکل از متخصصان مجموع فرهاد فن اندیش فردا کمک بگیرید.این تیم در زمینه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور از دانش و علمی به روز برخوردار است، و می تواند شما رادر این زمینه راهنمایی کند.